Olimme viiden hengen suomalaisporukalla Nordic Permaculture Academyn järjestämässä permakulttuuriopettajien koulutuksessa Holma Folkhögskolassa Ruotsin Skånessa helmikuussa 2024. Opiskelijoita kymmenen päivän kurssilla oli kaikista Pohjoismaista, Virosta ja Bulgariasta. Koulutus oli hyvin intensiivinen ja antoisa, ja toimmekin koto-Suomeen viisi pulleaa repullista pedagogisia ideoita, inspiraatiota, oivalluksia, lisääntynyttä varmuutta ja luovaa asennetta. Toivottavasti saamme jakaa oppimaamme tulevina vuosina suomalaisellekin permakultuuriyhteisölle tapaamisten, kurssien, koulutusten ja kirjoitusten kautta.
Pienessä Höörin kunnassa Etelä-Ruotsissa sijaitseva Holma Folkhögskola on esimerkillinen edelläkävijäoppilaitos monessa asiassa. Se on opistotasoinen koulu eli se ei tarjoa varsinaisia ammattitutkintoja mutta käytännön osaamista ja taitoja senkin edestä. Koulussa voi suorittaa lukion oppimäärän ja saada eväät jatko-opintoihin ammattikouluissa, ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa. Lisäksi tarjolla on lyhyempiä erikoiskursseja muun muassa permakulttuuriin, sosiokratiaan, rakentamiseen, pähkinänviljelyyn, metsäpuutarhurointiin, vihannesviljelyyn ja ruoan säilöntään ja jatkojalostukseen liittyen. Myös senioreille, yli 55-vuotiaille, on tarjolla vihannesviljelykurssi. Kokonaisen PDC:nkin (Permaculture Design Course) voi suorittaa Holmassa. PDC on usein kahden viikon intensiivikurssi, mutta Holman PDC on pilkottu osiin, ja se suoritetaan kokonaisen lukuvuoden aikana osittain etänä ja osittain lähitapaamisissa.
Koululla on visio, joka kuuluu näin: Omställning till omsorg om Jorden och människorna samt en rättvis fördelning. Suomeksi tämä visio voisi kuulua vaikkapa näin: Siirtymä Maasta ja ihmisistä huolehtimiseen ja reiluun jakoon. Kuulostaako tutulta? Eikös! Koulu toimii siis permakulttuurin etiikan mukaan. Koulun kaiken toiminnan läpäisee ajatus henkilökohtaisesta elämänmuutoksesta, joka on hyväksi planeetallemme ja samalla myös jokaiselle ihmiselle.
Koulu haluaa edistää sekä luonnon että ihmisten monimuotoisuutta ja tehdä kuluttajista kanssatuottajia. Holmassa opiskellaan pienissä ryhmissä kauniissa ja luonnonläheisessä ympäristössä. Koulu lupaa käytännön taitojen ja ympäristö- ja yhteiskuntatietoisuuden oppimisen lisäksi myös mahdollisuuden kehittyä ihmisenä. Opinnot kestävät 1–3 vuotta aiemmista opinnoista ja elämäntilanteesta riippuen. Opiskelu on päätoimista ja ilmaista.
Koulun hallinto toimii sosiokraattisesti (Mitä on sosiokratia? Lue Erkin blogiteksti Sosiokratia mahdollistaa viisauden | Suomen Permakulttuuriyhdistys ry). Koska koulun toiminta rahoitetaan verovaroista, koululla täytyy tietysti olla rehtori ja hallitus. Hallitus muodostaa keskuspiirin, johon kuuluvat myös jokaisen opintokokonaisuuden vastuuhenkilöt. Kunkin opintokokonaisuuden pyörittämisestä vastaa oma piirinsä, esim. metsäpuutarhapiiri ja permakulttuuripiiri. Piirit saavat toimia varsin itsenäisesti ja tehdä itseään koskevat sekä taloudelliset että käytännölliset päätökset itse. Jokaisen piiriin liittyvän on sitouduttava piirin tavoitteeseen. Koulun rehtorin Andreas Jonssonin mukaan koulun hallinto on nykyään hyvin sujuvaa ja jouhevaa: kun hän aloitti rehtorina noin kahdeksan vuotta sitten, tarvittiin kolmen tunnin kokous joka torstai, jotta koulun toiminta saatiin pyörimään. Nykyisin riittää neljä kokousta vuodessa. Myös vaikeat päätökset, kuten koronan aiheuttama koulun väliaikainen sulkeminen ja ajoittaiset toimintarahoituksen vähennykset, on selätetty ja ratkottu parhain päin sosiokratian menetelmiä käyttäen.
Holman metsäpuutarha on legendaarinen! Metsäpuutarha täyttää 20 vuotta tänä vuonna, joten se on yksi Pohjoismaiden vanhimmista metsäpuutarhoista. Se on noin puolen hehtaarin kokoinen viljelmä, jossa kasvaa monimuotoisesti kaikkea jalopähkinöistä ja kastanjoista pensaisiin, köynnöksiin ja runsaaseen, satoisaan ruohovartiskerrokseen saakka. Iso lampi varastoi kasteluvettä ja luo reunaa ja elinympäristöjä. Metsäpuutarhan sisälle on luotu muutama rauhallinen ulkoilmaluokkahuone, joita myös muiden kurssien opiskelijat ja opettajat voivat hyödyntää opetustilana.
Metsäpuutarha perustettiin vapaaehtoisvoimin vuonna 2004, mutta nykyään sen hoidosta ja ylläpidosta vastaa koulun metsäpuutarhakurssi ja Skogsträdgårdens vänner -yhdistys. Monet metsäpuutarhan hedelmäpuut on leikattu sateenvarjon muotoon, mikä tekee niistä poimittavan korkuisia mutta vaatii melko merkittävää ja säännöllistä leikkaamista. Koska työvoimasta ei oppilaitoksessa ole puutetta, leikkaaminen ei ole ongelma – päinvastoin: opiskelijat oppivat puiden leikkamisenkin tekemällä. Myös luontaisesti monirunkoisina kasvavia pähkinäpensaita kasvatetaan Holmasssa yksirunkoisina. Pähkinäpensaiden jatkuvasti kasvattamat juurivesat hyödynnetään taivukkaina eli pensaita lisätään niistä kasvullisesti. Näin saadaan säilytettyä kyseisen pensaan lajikeominaisuudet jälkeläisille. Metsäpuutarhakurssilla opetellaan lisäämään kaikkia mahdollisia kasveja monin eri menetelmin, esimerkiksi tyrnejä ja jalopähkinöitä myös siemenistä. Koulun kasvihuoneet mahdollistavat taimituotannon omiksi tarpeiksi.
Metsäpuutarha on aina avoinna, joten jos joskus satut olemaan matkalla Etelä-Ruotsissa, Holman metsäpuutarhassa kannattaa ehdottomasti piipahtaa! Varttuneita ja hyvin hoidettuja metsäpuutarhoja ei meidän ilmastossamme ole liikaa! Jos et pääse paikan päälle vierailulle, näiden videoiden avulla puutarhassa voi vierailla myös kotisohvalta käsin: Holma Forest Garden part 1 of 2 – Holma Skogsträdgård (Eng subs) (youtube.com) ja Holma Forest Garden part 2 of 2 – Holma Skogsträdgård (Eng subs) (youtube.com).
Holma folkhögskola on inspiroiva esimerkki siitä, miten oppilaitos voi toimia ennakkoluulottomasti ja luoda erilaisen, käytännönläheisen ja ihmisten luontosuhdetta rakentavan oppimisväylän ja -yhteisön kaikille iästä, tulotasosta ja taustasta riippumatta. Suomessa meillä on jo ainakin Omavaraopisto, joka tarjoaa vuoden kestävän kokonaisvaltaisen omavaraisen elämän koulutuksen, muutamia opistoja, joista saa osatutkintoja muun muassa metsäpuutarhaviljelystä ja lukuisia kansalais- ja työväenopistoja, jotka tarjoavat luentoja ja lyhytkursseja monista permakulttuurin ja kestävän elämäntavan aiheesta. Mutta ehkäpä Suomeenkin mahtuisi vielä joku Holman tyyppinen oppilaitos, jossa lukionkin voi suorittaa kestävää elämäntapaa ja permakulttuuria samalla oppien. Mikäs oppilaitos Suomessa ottaisi kopin tästä?!
Henna Jämsä